
Foto: Felix Dol Maillot
Jean-Christophe Maillot
Vita
Jean-Christophe Maillot, 1960 geboren, studierte Tanz und Klavier am Conservatoire National de Région de Tours, bevor er an die Rosella Hightower International School of Dance in Cannes wechselte, wo er 1977 den Prix de Lausanne gewann. Anschließend engagierte ihn John Neumeier ans Hamburg Ballett, wo er fünf Jahre als Solotänzer in Hauptrollen tanzte. Ein Unfall beendete seine Tanzkarriere abrupt.
1983 wurde er zum Choreografen und Direktor des Ballet du Grand Théâtre de Tours ernannt, das er 1989 zum National Choreographic Center machte. Er choreografierte rund zwanzig Ballette für dieses Ensemble und gründete 1985 das Tanzfestival „Le Chorégraphique“. 1987 kreierte er für Les Ballets de Monte-Carlo das Stück „Le Mandarin Merveilleux“, was ein großer Erfolg war. Von 1992 bis 1993 war er dann künstlerischer Berater der Compagnie und wurde 1993 von Seiner Königlichen Hoheit, der Prinzessin von Hannover, zum Direktor und Choreografen ernannt.
Mit seiner Amtsaufnahme bei Les Ballets de Monte-Carlo schlug er einen neuen Weg ein, der schnell zu der Reife und Exzellenz führte, für die diese Compagnie mit 50 Tänzer*innen seit 20 Jahren bekannt ist. Er hat mehr als 40 Ballette für das Ensemble geschaffen, die das Ansehen von Les Ballets de Monte-Carlo auf der ganzen Welt begründet haben: „Vers un pays sage“ (1995), „Romeo und Julia“ (1996), „Cinderella“ (1999), „La Belle“ (2001), „Le Songe“ (2005), „Altro Canto“ (2006), „Faust“ (2007), „LAC“ (2011), „CHORE“ (2013), „Casse-Noisette Compagnie“ (2013), „Aleatorio“ (2016), „Abstract Life“ (2018), „Core meu“ (2019), Coppél-i.A. (2019), „Back on Track 61“ (2021), „L’Enfant et les sortilèges“ (2023). Mehrere dieser Werke sind heute im Repertoire großer internationaler Ballettcompagnien enthalten, wie etwa der Grands Ballets Canadiens, des Royal Swedish Ballet, des Korean National Ballet, des Stuttgarter Balletts, des Royal Danish Ballet, des Ballet du Grand Théâtre de Genève, des Pacific Northwest Ballet, des American Ballet Theatre und des Béjart Ballet Lausanne. 2014 kreiert er „La Mégère Apprivoisée“ für das Ballett des Bolschoi-Theaters.
2011 erlebte der Tanz in Monaco eine große und historische Veränderung. Unter dem Vorsitz Seiner Königlichen Hoheit, der Prinzessin von Hannover, haben Les Ballets de Monte-Carlo das Ensemble Les Ballets de Monte-Carlo, das Monaco Dance Forum und die Princess Grace Academy in einer einzigen Organisation vereint. Jean-Christophe Maillot wurde zum Leiter dieser Einrichtung ernannt, die nun die exzellente Qualität einer internationalen Compagnie, die Vorteile eines Festivals mit mehreren Formaten und das Potenzial einer hochrangigen Schule vereint.
Born in 1960, Jean-Christophe Maillot studied dance and piano at the Conservatoire National de Région de Tours, before joining the Rosella Hightower International School of Dance in Cannes until winning the Prix de Lausanne in 1977. He was then hired by John Neumeier at the Hamburg Ballet, where he danced in principal roles as a soloist for five years. An accident brought his dancing career to an abrupt end.
In 1983, he was appointed choreographer and director of the Ballet du Grand Théâtre de Tours, which he made a National Choreographic Center in 1989. He created around twenty ballets for this company and in 1985, founded the Dance Festival, "Le Chorégraphique". In 1987, he created Le Mandarin Merveilleux for the Ballets de Monte-Carlo, which was a great success. He became the company's Artistic Advisor for the 1992-1993 season and was then appointed Director-Choreographer by H.R.H. the Princess of Hanover in September 1993.
His arrival at the Ballets de Monte-Carlo set the company on a new path that quickly developed the level of maturity and excellence for which this company of 50 dancers has been renowned for 20 years. He has created more than 40 ballets that have forged the reputation of the Ballets de Monte-Carlo across the world: Vers un pays sage (1995), Romeo and Juliet (1996), Cinderella (1999) La Belle (2001), Le Songe (2005), Altro Canto (2006), Faust (2007), LAC (2011), CHORE (2013), Casse-Noisette Compagnie (2013), Aleatorio (2016), Abstract Life (2018), Core meu (2019), Coppél-i.A. (2019), Back on Track 61 (2021), L’Enfant et les sortilèges (2023)... Several of these works are now included in the repertoires of major international ballet companies, such as the Grands Ballets Canadiens, the Royal Swedish Ballet, the Korean National Ballet, the Stuttgart Ballet, the Royal Danish Ballet, the Ballet du Grand Théâtre de Genève, the Pacific Northwest Ballet, the American Ballet Theatre and the Béjart Ballet Lausanne. In 2014, he creates La Mégère Apprivoisée for the Ballet of Bolshoi Theatre.
Also aware of the work of other artists, Jean-Christophe Maillot is known for his spirit of openness and his commitment to inviting choreographers with a different style to create for the company. In 2000, this same desire to present the choreographic art in all its many forms led him to create with Stéphane Martin the Monaco Dance Forum, an international showcase for dance which presents an eclectic proliferation of shows, exhibitions, workshops and conferences.
In 2007, he produced his first stage opera, Faust for the Hessisches Staatstheater and in 2009 Norma for the Monte-Carlo Opera. In 2007, he created his first choreographic film with Cinderella then Le Songe in 2008. In 2009, he developed the content and coordinated the Centenary of the Ballets Russes in Monaco, which would see over 50 companies and choreographers pass through the Principality in one year, providing entertainment for 60,000 audience members. In 2011, dance in Monaco underwent a major and historical change. Under the presidency of H.R.H. the Princess of Hanover, the Ballets de Monte-Carlo now incorporates the Ballets de Monte-Carlo Company, the Monaco Dance Forum and the Princess Grace Academy under a single organisation. Jean-Christophe Maillot was appointed head of this organisation which now unites the excellence of an international company, the benefits of a multi-format festival and the potential of a high-level school.
1983 wurde er zum Choreografen und Direktor des Ballet du Grand Théâtre de Tours ernannt, das er 1989 zum National Choreographic Center machte. Er choreografierte rund zwanzig Ballette für dieses Ensemble und gründete 1985 das Tanzfestival „Le Chorégraphique“. 1987 kreierte er für Les Ballets de Monte-Carlo das Stück „Le Mandarin Merveilleux“, was ein großer Erfolg war. Von 1992 bis 1993 war er dann künstlerischer Berater der Compagnie und wurde 1993 von Seiner Königlichen Hoheit, der Prinzessin von Hannover, zum Direktor und Choreografen ernannt.
Mit seiner Amtsaufnahme bei Les Ballets de Monte-Carlo schlug er einen neuen Weg ein, der schnell zu der Reife und Exzellenz führte, für die diese Compagnie mit 50 Tänzer*innen seit 20 Jahren bekannt ist. Er hat mehr als 40 Ballette für das Ensemble geschaffen, die das Ansehen von Les Ballets de Monte-Carlo auf der ganzen Welt begründet haben: „Vers un pays sage“ (1995), „Romeo und Julia“ (1996), „Cinderella“ (1999), „La Belle“ (2001), „Le Songe“ (2005), „Altro Canto“ (2006), „Faust“ (2007), „LAC“ (2011), „CHORE“ (2013), „Casse-Noisette Compagnie“ (2013), „Aleatorio“ (2016), „Abstract Life“ (2018), „Core meu“ (2019), Coppél-i.A. (2019), „Back on Track 61“ (2021), „L’Enfant et les sortilèges“ (2023). Mehrere dieser Werke sind heute im Repertoire großer internationaler Ballettcompagnien enthalten, wie etwa der Grands Ballets Canadiens, des Royal Swedish Ballet, des Korean National Ballet, des Stuttgarter Balletts, des Royal Danish Ballet, des Ballet du Grand Théâtre de Genève, des Pacific Northwest Ballet, des American Ballet Theatre und des Béjart Ballet Lausanne. 2014 kreiert er „La Mégère Apprivoisée“ für das Ballett des Bolschoi-Theaters.
2011 erlebte der Tanz in Monaco eine große und historische Veränderung. Unter dem Vorsitz Seiner Königlichen Hoheit, der Prinzessin von Hannover, haben Les Ballets de Monte-Carlo das Ensemble Les Ballets de Monte-Carlo, das Monaco Dance Forum und die Princess Grace Academy in einer einzigen Organisation vereint. Jean-Christophe Maillot wurde zum Leiter dieser Einrichtung ernannt, die nun die exzellente Qualität einer internationalen Compagnie, die Vorteile eines Festivals mit mehreren Formaten und das Potenzial einer hochrangigen Schule vereint.
Born in 1960, Jean-Christophe Maillot studied dance and piano at the Conservatoire National de Région de Tours, before joining the Rosella Hightower International School of Dance in Cannes until winning the Prix de Lausanne in 1977. He was then hired by John Neumeier at the Hamburg Ballet, where he danced in principal roles as a soloist for five years. An accident brought his dancing career to an abrupt end.
In 1983, he was appointed choreographer and director of the Ballet du Grand Théâtre de Tours, which he made a National Choreographic Center in 1989. He created around twenty ballets for this company and in 1985, founded the Dance Festival, "Le Chorégraphique". In 1987, he created Le Mandarin Merveilleux for the Ballets de Monte-Carlo, which was a great success. He became the company's Artistic Advisor for the 1992-1993 season and was then appointed Director-Choreographer by H.R.H. the Princess of Hanover in September 1993.
His arrival at the Ballets de Monte-Carlo set the company on a new path that quickly developed the level of maturity and excellence for which this company of 50 dancers has been renowned for 20 years. He has created more than 40 ballets that have forged the reputation of the Ballets de Monte-Carlo across the world: Vers un pays sage (1995), Romeo and Juliet (1996), Cinderella (1999) La Belle (2001), Le Songe (2005), Altro Canto (2006), Faust (2007), LAC (2011), CHORE (2013), Casse-Noisette Compagnie (2013), Aleatorio (2016), Abstract Life (2018), Core meu (2019), Coppél-i.A. (2019), Back on Track 61 (2021), L’Enfant et les sortilèges (2023)... Several of these works are now included in the repertoires of major international ballet companies, such as the Grands Ballets Canadiens, the Royal Swedish Ballet, the Korean National Ballet, the Stuttgart Ballet, the Royal Danish Ballet, the Ballet du Grand Théâtre de Genève, the Pacific Northwest Ballet, the American Ballet Theatre and the Béjart Ballet Lausanne. In 2014, he creates La Mégère Apprivoisée for the Ballet of Bolshoi Theatre.
Also aware of the work of other artists, Jean-Christophe Maillot is known for his spirit of openness and his commitment to inviting choreographers with a different style to create for the company. In 2000, this same desire to present the choreographic art in all its many forms led him to create with Stéphane Martin the Monaco Dance Forum, an international showcase for dance which presents an eclectic proliferation of shows, exhibitions, workshops and conferences.
In 2007, he produced his first stage opera, Faust for the Hessisches Staatstheater and in 2009 Norma for the Monte-Carlo Opera. In 2007, he created his first choreographic film with Cinderella then Le Songe in 2008. In 2009, he developed the content and coordinated the Centenary of the Ballets Russes in Monaco, which would see over 50 companies and choreographers pass through the Principality in one year, providing entertainment for 60,000 audience members. In 2011, dance in Monaco underwent a major and historical change. Under the presidency of H.R.H. the Princess of Hanover, the Ballets de Monte-Carlo now incorporates the Ballets de Monte-Carlo Company, the Monaco Dance Forum and the Princess Grace Academy under a single organisation. Jean-Christophe Maillot was appointed head of this organisation which now unites the excellence of an international company, the benefits of a multi-format festival and the potential of a high-level school.
Aktuelle Produktionen
Choreografie
Termine und Tickets
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Aalto Ballett Essen
Zum letzten Mal in dieser Spielzeit
18:45 Einführung